Warsztaty #PrzestrzeńfromFacebook

Warsztaty #PrzestrzeńfromFacebook

  Dnia 19.10.2018r. uczniowie klas 2 naszego technikum uczestniczyli w warsztatach dotyczących cyberprzestrzeni. Zajęcia odbyły się przy ulicy Koszykowej w Warszawie i trwały od 9.00 do 15.00. Na miejscu zostaliśmy podzieleni na 3 grupy: niebieską, zieloną i czerwoną, dzięki czemu zmieścimy się w dwóch salach. Zajęcia były bardzo ciekawe i zarazem śmieszne. Pracowaliśmy często podzieleni w mniejszych grupkach.
Zajęcia zaczęliśmy od zadania, że każdy miał na 3 kartkach napisać jakich aplikacji używa rano, popołudniu a jakich wieczorem. Ranking wyglądał mniej więcej tak:
*Snapchat
*Facebook 
*Youtube
   Po takim ćwiczeniu obejrzeliśmy filmik z kanału AbstrachujeTV na temat cyberprzestrzeni.

Po filmiku który był bardzo ciekawy mieliśmy rozmowę na temat różnicy pomiędzy hakerami 

  Hakerzy skupieni w społeczności hakerskiej używają terminu cracker dla odróżnienia się od przestępców, z kolei crackerzy terminu haker używają na określenie włamywaczy sieciowych.

   Jeden z prowadzących poprosił żebyśmy przeczytali książkę "duch w sieci" jeżeli interesuje nas temat hakerstwa, ponieważ książka ta jest biografią największego hakera Kevina Mitnicka*!

     Potem rozmawialiśmy na temat:
*Socjotechnicznego crackera
Podstawowe metody socjotechniczne to np. perswazja, manipulacja, intensyfikacja lęku W praktyce oddziaływania socjotechniczne kierowane są zarówno na emocje (strach, współczucie, miłość), jak i na intelekt (prezentacja danych statystycznych, powoływanie się na badania i autorytety naukowe).
oraz o:
*Phishingu 
metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia określonych informacji (np. danych logowania, szczegółów karty kredytowej) albo nakłonienia ofiary do określonych działań. Jest to rodzaj ataku opartego na inżynierii społecznej.
 Prowadzący pokazali nam również zasady działania phishingu:
Oraz ostrzegli nas przed Skimmingiem

Skimming – przestępstwo polegające na nielegalnym skopiowaniu zawartości paska magnetycznego karty płatniczej bez wiedzy jej posiadacza w celu wytworzenia kopii i wykonywania nieuprawnionych płatności za towary i usługi lub wypłat z bankomatów. 
I pokazali nam jak się przed nim chronić:
>https://bankomania.pkobp.pl/finanse-na-co-dzien/bezpieczenstwo/skimming-jak-sie-przed-nim-chronic/<
Dowiedzieliśmy się także jak sprawdzić czy nasze hasło jest trudne do złamania (strona pokazuje ile sekund/minut/godzin/lat zajęłoby crackerowi złamanie twojego hasła):
>https://howsecureismypassword.net/<
A w 3 części zajęć rozmawialiśmy o:
Design Thinking to metoda tworzenia innowacyjnych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników.
Założenia Design Thinking:
  • Koncentracja na użytkowniku – zrozumienie jego uświadomionych i nieuświadomionych potrzeb
  • Interdyscyplinarny zespół – spojrzenie na problem z wielu perspektyw
  • Eksperymentowanie i częste testowanie hipotez – budowanie prototypów i zbieranie feedbacku od użytkowników
W efekcie powstają rozwiązania, które są:
  • Pożądane przez użytkowników
  • Technologicznie wykonalne
  • Ekonomicznie uzasadnione
Projektowaliśmy także własne aplikacje w kreatorze Marwel.

*Kevin Mitnick, najsłynniejszy (były) haker świata, był tematem niezliczonych artykułów i programów telewizyjnych, idolem młodych hakerów, a swego czasu także najbardziej poszukiwanym przez FBI przestępcą cyberprzestrzeni. FBI oszacowało jego włamania na wartość 300 milionów $. Sam Mitnick podkreśla, że nigdy nie sprzedawał zdobytych danych ani ich nie wykorzystywał do celów osobistych. Hakował największe korporacje świata dla samego złamania kodu, dla zabawy, z ciekawości. By udowodnić światu i samemu sobie, że jest najlepszy.